Mikä auttaa kaamosmasennukseen ja syysväsymykseen? Lue parhaat vinkit!

Vinkkejä kaamosmasennukseen ja syysväsymykseen

Illat pimenevät pimenemistään ja sää viilenee. Joillain jo syyskuussa alkava syysmasennus eli kaamosmasennus alkaa olla suurimmillaan. Juurikin valon vähenemisestä johtuvaa kaamosmasenusta on runsaimmin pohjoisessa.

THL:n Terveys 2000 -tutkimuksen mukaan 85 % suomalaisista tuntee nahoissaan vuodenaikojen vaihtelut. 

Lievistä kaamosoireista ja syysväsymyksestä kärsii noin 85-90 % väestöstä ja runsaista kaamosoireista kärsii jopa 23 % naisista ja vähintään 14 % miehistä Finterveys-tutkimuksen mukaan.  

Kaamosmasennuksen oireita ovat kova väsymys ja vastaavasti heikentynyt unenlaatu. mielialan lasku ja ruokahalun kasvaminen. Kaamosmasennuksessa tekee mieli varsinkin runsaasti energiaa sisältäviä rasvaisia ja sokerisia herkkuja. Liikunta ja aktiivisuus puolestaan vähenevät, ja olo voi olla voimaton sekä aikaansaamaton. Sosiaaliset suhteet jäävät taka-alalle, sillä niihin ei tunnu löytyvän riittävästi energiaa.

Kaamosoireisiin kuuluu mm. rasvaisten ja makeiden herkkujen himoitseminen.
Kaamosoireisiin kuuluu mm. rasvaisten ja makeiden herkkujen himoitseminen.

Osin on myös asenteesta kiinni, minkälaisena syksyn näkee. Olen henkeen ja vereen kesäihmisenä itse aikaisemmin suorastaan vihannut kylmää ja pimeää vuodenaikaa. Olin aina jäässä ja pimeys harmitti vietävästi.

Ostettuani todella muhkean kaulaliinan, mikä suojasi kokonaan pitkän ja herkän kaulani, huomasin, etten ollutkaan enää niin jäässä. Enää ei ollut tarvetta nostaa hartioita korviin ja pitää katsetta maassa. Samalla koko ryhtini koheni. Mieli huomasi kehon viestit: enää se ei ollutkaan alakulolle tyypillisessä asennossa, vaan ryhdikkäässä hyvälle mielialalle tyypillisessä asennossa.

En tiedä, johtuiko se uudesta kaulaliinasta vai muutenkin elämänasenteeni muutoksesta, mutta nykyään löydän kaikista vuodenajoista jotain hyvää.

Tilaa uutiskirje!

Vinkkejä kaamosmasennukseen ja syysväsymykseen.
Nauti kaamosaikana ihanaa, höyryävää glögiä ja fiilistele joulua!

Muutamia vinkkejä syysväsymyksen ja kaamosmasennuksen hellittämiseksi:

  • Suurin apu syysväsymykseen sekä kaamosmasennukseen löytyy aamulla käytetystä kirkasvalolampusta. Lampusta on eniten hyötyä, kun sitä käyttää klo 5-9 aamulla. Lampun valossa (ethän tuijota lamppua suoraan) tulisi olla mielellään 5 kertaa viikossa 30 min. kerrallaan. Jotkut saattavat tarvita tätä pidemmän ajan. Kirkasvalolampun on todettu helpottavan myös syömisoireita.
  • Toiseksi suurin apu kaamokseen on liikunta. Vaikkei liikkumaan tekisi mieli lähteä, se silti kannattaa. Tutkijoiden mukaan liikkua olisi hyvä noin kolmesti viikossa ja noin 45 minuuttia kerrallaan kohtalaisen rasittavalla teholla kaamosmasennuksen ehkäisemiseksi ja helpottamiseksi. Kokeile treenata heti aamulla lyhyt, tehokas treeni. Saat siitä mukavasti virtaa koko päiväksi!
  • Nyt kun väsyttää enemmän, nuku enemmän! Mene vaikka puolisen tuntia aikaisemmin nukkumaan ja nauti lisääntyneestä unenmäärästä. Tehokkainta on, mikäli liikut aamulla noin klo 7 esimerkiksi työmatkan yhteydessä.
  • Piipahda lounaalla mahdollisuuksien mukaan pienellä happihyppelyllä tai liiku työmatkat edes osittain hyötyliikunnalla. Päivänvalolla liikkumisesta on hyötyä, vaikka olisikin pilvinen sää.
  • Vaikkei sosialisoida jaksaisikaan, se tutkimusten mukaan kuitenkin kannattaa. Kutsu hyviä ystäviä illanviettoon ja kokeilkaa vaihteeksi tehdä ruokaa kaikki yhdessä! Esimerkiksi sushin teko on mukavaa puuhaa myös isommalla porukalla.
  • Nyt on myös hyvä aika keskittyä rauhoittumiseen ja palautumiseen. Lainaa kirjastosta hyviä kirjoja, käperry viltin alle katsomaan Netflixistä lempisarjaasi siemaillen lämmintä teetä.
  • Kaiva esiin syksyllä tekemäsi mustaherukkamehu tai osta (lisäaineeton ja makeuttamaton) tiiviste kaupasta. Tee siitä itse terveellistä glögiä lisäämällä kuumaa vettä sekä inkivääriä, kanelia, neilikkaa, tähtianista tai muita haluamiasi mausteita. Makeuta mehu koivusokerilla, hunjalla tai stevialla. Nauti mehua niin usein kuin haluat!

 

Vinkkejä kaamosmasennukseen ja syysväsymykseen
Anna kaamosajalle tilaisuus yllättää kauneudella. Luonnon kuvaaminen tai maalaaminen auttaa sinua kuin huomaamatta löytämään kauniit yksityiskohdat.
  • Korista kotisi sisä- ja ulkopuoli kauniilla valoilla heti lehtien tiputtua puista. Kauniiden valojen ansiosta kaamosaika tuntuu rikkautena, ei menetyksenä. Meillä suomalaisilla on mahdollisuus nauttia talvivaloista monta tuntia päivässä, kun ne pääsevät pimeydessä oikeuksiinsa!
  • Käy elokuvissa, kiipeilemässä, keilaamassa… tee kaikkea sellaista mukavaa sisätiloissa, mitä ei raaski hyvällä säällä tehdä.
  • Panosta hyviin, lämpimiin ja laadukkaisiin talvivaatteisiin, joilla tarkenee säässä kuin säässä.
  • Karkaa ystävien tai rakkaasi kanssa viikonlopuksi johonkin lähikaupunkiin seikkailemaan ja nauti minilomasta.
  • Kuvaa tai maalaa luontoa. Se auttaa sinua kiinnittämään huomiota luonnon kauneuteen kaikkina vuodenaikoina.
  • Sytytä takkaan lämmittävä tuli, korista jalkasi söpöillä lämpimillä töppösillä tai villasukilla.
  • Käy pitkällä kävelylenkillä perheen tai hyvän ystävän kanssa ja nauti raikkaasta syysilmasta. Nauti sen jälkeen saunan lämmöstä.
  • Tee saunasta kotispa: kuori iho kauttaaltaan ja laita sen jälkeen hyvää tekevä naamio kasvoihin ja hiuksiin. Kuuntele samalla rentouttavaa musiikkia ja heitä lempituoksuasi löylyyn. Voit lisätä tunnelmaa sytyttämällä kynttilöitä.
  • Kokeile meditaatiota, hengitysharjoituksia sekä pitkiä venyttelyitä tai yin-joogaa. Rentoutu ja helli itseäsi. 

Kaamosaika on oikeastaan ihan mukava vuodenaika, vai mitä?

Kaamosaika on oikeastaan aika mukavaa, kun sen hyvät puolet löytää.

Toivottavasti vinkeistäni oli iloa ja inspiraatiota. 🤗

Kuulisin erittäin mielelläni myös sinun vinkkejäsi syysväsymykseen tai kaamosmasennukseen! 

 

Tilaa uutiskirje!

Vastaa

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista.