Someriippuvuus: Hallitsetko somea vai hallitseeko some sinua?

Someriippuvuus. Siinä sana, mitä itse kunkin kannattaa pohtia, miten totta se on omalla kohdallasi.

Rehellisesti sanottuna en pidä somesta. Tai pidän täällä olevien aivan maahtavien ihmisten ja keskustelujen takia, mutta en pidä sen aivoja muuttavan ja koukuttavan vaikutuksensa takia. 

En pidä ajatuksesta, että en voi enää itse tietoisesti päättää, milloin menen nettiin: alitajunta on päättänyt sen jo puolestani. Ja se saa stressihormonit tappiin ja minut olemaa jatkuvasti valmiustilassa. Veikkaan, että se saa aikaan samankatitasen reaktion, kuin joskus luokassa ollessa tuli aistia jatkuvasti vaaroja.

Tilaa uutiskirje!

Someriippuvuus

Jos some koukuttaa ja someriippuvuus uhkaa, tässä muutama vinkki:

Myönnän olleen jo someriippuvainen ennen lomaa. 

Siirsin loman ajaksi kaikki somet ja uutiset omaan kansioonsa, eli en nähnyt, jos tuli viesti tai ilmoitus. Eivätkä kädet hakeneet enää automaattisesti somenappuloita, kun otin puhelimen käteen.

Näin sain kytkettyä pois sen tavan, että puhelin tarttuu kouraan aina välillä kuin itsestään. Että ennen kuin huomaankaan, olen jo käynyt Facen, Instan ja Linkkarin, uutiset sekä työpostit läpi. Pahimmillaan tämä tapahtui jopa yöllä vessassa käynnin yhteydessä! Melkoinen someriippuvuus oli kyllä kehjittynyt. Ei ole ihme, että ennen lomaa loppuvuosi meni aika huonoilla unilla… 

Tilaa uutiskirje!

Someriippuvainen mieli

Oletko sinä someriippuvainen? Entä jos vastaat rehellisesti?

Onko sinulla elektronisten laitteiden käyttö hallinnassa? Rehellisesti? Jos et ole varma, seuraa vaikka viikon ajan kaikkien laitteiden käyttöä. Parasta olisi, jos tekisit sen jollain asiaan tarkoitetulla ohjelmalla, sillä omalla muistilla on tapana olla kovin kummallinen… 🙃

Tarkastele tämän jälkeen, tuliko yllätyksiä. Paljonko olisi sinulle hyvä määrä olla somessa tai mikä olisi riittävä määrä lukea uutisia?

Jos huomaat, että käyttö voisi olla vähäisempääkin, suosittelen, että kokeilet myös siirtää somet tai uutislinkit omaan kansioonsa. Ja laitat taustakuvaksi vaikka perheesi kuvan, jotta muistat, mihin oikeasti haluaisit aikasi käyttää.

11-vuotilaalta pojaltani tuli myös todella hyvä vinkki: Laita puhelimen alkutekstiksi esim. seuraava: ”Halutako varmasti avata puhelimesi?” Kun käytät kysymyksen etuaivolohkossa, teet päätöksen tietoisesti ja sormet saattavat saada puhelimen näpräämisen sijaan uuden suunnan. 

PS. Arvojen tunnistaminen auttaa suuntaamaan ajatukset sinne, mikä on sinulle tärkeää. Voit lukea tekstini arvoista täältä.

Ja jos kaipaat apua siihen, mitkä ovat juuri sinun arvojasi ja mitä onnellinen elämä sinulle tarkoittaa, autan sinua mielelläni myös henkilökohtaisesti! 💗

Tilaa uutiskirje!

Elämäntapavalmennuksella onnelliseksi
Elämäntapa-valmennus

Hyvinvointivalmennus

Henkilökohtaiset vahvuudet
Vahvuustaulu

Hyvinvointivalmennus

Vastaa

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista.