Aivot ylikerroksilla – mikä avuksi?

Aivot ylikierroksilla, apua! Miten rauhoittaa ylikierroksilla oleva mieli?

Heräät yöllä ajatuksiin, eri asioiden pohtimiseen, eri ideoihin ja to do-listoihin. 

Saatat pelätä jonkin asian muistaessa, että mitä muuthan samalla unohtui. 

Tai kokea niin suurta intoa (tai painetta) tehdä asioita, että ei malttaisi millään nukkua enää, kun heräät aamun pikkutunneilla. 

Kuulostaako tutulle? 

Elämä vihjasi, että nyt olisi aika palautua...

Minä sain kaikki vinkit kesölomalleni, että nyt on aika palautua. Puhelin meinaan päätti tippua ja käyttöjärjestelmä hajota muutama viikko ennen lomaa. Sain uuden varaosan, mikä yllätäen myös osottautui maanantaikappaleeksi. Puhelin toimi vain muutaman päivän ja hajosi täysin sopivasti loman alussa. 

Koska uskon, että kaikella on tarkoituksensa, olin tästä pienestä vinkistä todella kiitollinen, enkä edes vilkaissut puhelinta lomalla. 😁

Silti kaikesta irti päästäminen olikin yllättävän haastavaa. Oli vaikeaa vain ”päästää irti”, kun työ on sama asia kuin intohimo ja misso. 

Onneksi negatiiviset ajatukset ja murehtiminen eivät enää vie energiaa – mutta suuri intohimo ja tarve toteuttaa missiota kylläkin! Ongelma on silti sama: aivot on ylikierroksilla ja ne pitäisi sammuttaa. Aivoistani vain puuttuu sekä katkaisin että pausenappula. 

Aivojen stoppaus

Kun työ on intohimo ja harrastus

Minulla on suuri etuoikeus, ilo ja kunnia tehdä työtä, mitä rakastan. Koen joka päivä suurta intohimoa aloittaa päivän askareet. 

Kääntöpuolena tässä on se, että kun harrastukset ja työt  liittyvät toisiinsa – itsensä ja onnellisen, oman näköisen elämän löytämiseen – ei enää sellaista aikaa olekaan, mikä ei tavalla tai toisella liittyisi missioon. 

Meillä myös puolison ja lasten kanssa juttelut kääntyvtkin usein työksi. Harva se päivä tulee vastaan esimerkiksi seuraava tilanne:


”Katsos, muurahainen! Noin ne vain auttavat toinen toisiaan ja hienosti ovat löytäneet jokainen oman paikkansa! Mitä jos me ihmisetkin…”

Välillä tuntuu, että aivot eivät saa riittävästi aikaa palautua, vaan ajatukset jäävät surraamaan taukoamatta. Aamuyöllä vessaan herättyä ei malttaisi mennä nukkumaan, koska on niin paljon tehtävää, niin vähän aikaa. 

Tilaa uutiskirje!

Vinkkeä, miten ylikierroksilla olevat aivot saa sammutettua

Listasin tähän asioita (myös itselleni muistutukseksi), mistä itse olen saanut apua ylikerroksilla kävyvien aivojen sammuttamiseen ja irti päästämiseen:

  • Erilaisen ihmisen kanssa juttelu ja heidän kuulumisensa
  • Seikkailu perheen kanssa: naapurikaupunkiin meno, metsäretki, talvella pulkkamäki. Aikaisemmin ulkomaanmatkat ovat olleet takuuvarmoja aivojen lepuuttelijoita, mutta nyt tarvitaan hieman luovuutta. 😁
  • Treffit miehen kanssa: kahdestaan kalliolle kiipeäminen kombuchaa nauttien
  • Lautapelien pelaaminen perheen kanssa 
  • Taide: taidenäyttelyiden puutteessa katutaide ja youtubesta löytyvät virtuaaliset taidenäyttelyt (maalaamiseen en ole vielä löytänyt aikaa)
  • Valokuvaus ja koiran kanssa leikkiminen on sillä rajalla, sillä valokuvaksesta muistuvat helposti työhön liittyvät kuvausjutut.
ylikierrokset

Tilaa uutiskirje!

Meditaatiot ja hengitysharjoitukset

Erilaiset hengitysharjoitukset ja meditaatio ovat hyviä harjoituksia kuulostelemaan juuri tätä hetkeä. Itselläni ne eivät kuitenkaan aina toimi, sillä ne liittyvät niin vahvasti työhöni. Sen sijaan lapseni keksi ASMR:n. Ja siinä erityisesti erilainen kevyt naputtelu – ilman puhetta – rentouttaa ja auttaa keskittymään siihen, mille ääni tuntuu kehossa. 

Välillä myös musiikki toimii. Jos olotila on valmiiksi vähän vähemmän sähköjänismäinen, meditatiivinen tai klassinen musiikki passaavat rentouttamaan aivoja. Mutta jos olen todella ylivirittynyt, tarvitsen hieman erilaista musiikkia. Ja sen genre on todella hassu!  Joku on meinaan luokitellut sen space discoksi.

Ja musiikin pitää olla riittävän kovaa, jotta se myös tuntuu kehossa. 🤘

Miten aivot saa sammutettua yöllä?

Jos aivot laukkaavat päivällä tuhatta ja sataa, se vaikuttaa vääjäämättä myös yöuniin. Nukahdan kyllä illalla helposti, mutta herään aamun pikkutunneilla ja ajatukset alkavat pyöriä päässä. Ei ole harvinaista, että herättyäni puolen yön maissa aamuyöllä, en saakaan enää unta. 

Koska olen hyvin tietoinen vähäisten yöunien vaikutuksesta terveyteen, olen stressannut sitä, ettei unta kuulu. Ja se puolestaan lisää stressihormoneita kehossa ja unimatille saa toivottaa heipat.

Ehkä yksi toimivin asia on ollut tieto siitä, että kehon ja mielen rentoutuminen vastaa melkein nukkumista.

Kun ei tarvitse ottaa stressiä siitä, ettei nuku – ja kun nukkumisesta ei tule suorittamista – unimatti saattaa sittenkin palata takaisin! Ja vaikka ei tulisikaan, tiedän, että jo nyt kehoni ja mieleni palautuu.

Suosittelen lämpimästi, että kokeilet erilaisia musiikkeja, luotoääniä, SRM:ää, unikuulokkeita ja muita rentoutuskeinoja uteliaasti. Näin löydät sen oman lempparisi. Myös Sami Minkkisellä on aivan ihana unihypnoosi, mitä kuuntelen usein illalla ennen nukkumaan menoa tai yöllä.

Muista kuitenkin, että päivä vaikuttaa yöuniin. Yritä pitää päivällä edes muutaman hengityksen mittaisia taukoja, niin muistutat aivoille, mitä palautuminen tarkoittaa. Yritän toteuttaa tätä itsekin.

Rentoutuminen on taito, kuten mikä tahansa taito: sinäkin opit sen harjoittelulla! 🤗

Tilaa uutiskirje!

Toivon koko sydämestäni, että tästä artikkelista oli sinulle hyöltyä. Kuulisin niin mielelläni myäs teidän vinkkejänne ja mielipiteitänne! 💗

Elämäntapavalmennuksella onnelliseksi
Elämäntapa-valmennus

Hyvinvointivalmennus

Henkilökohtaiset vahvuudet
Vahvuustaulu

Hyvinvointivalmennus

Vastaa

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista.