Siirry suoraan sisältöön

Oman mielen mestariksi

- Hyödyntääksesi enemmän psyykkistä suorituskykyäsi, tulee ensin tietää, miten mielesi toimii -
Onnellinen työ eli tulevaisuuden työelämä on iloinen ja arvot näkyvät viestinnässä

OSA 5

Tässä osiossa käsitellään pysähtymistä, palautumista, latautumista ja sisäisen äänen kuuntelua. 

⭐ Kosketus

Menestys, luovuus ja itsetuntemus tekevät menestyjän mindsetin

Tehtävä

Tässä harjoituksessa sukelletaan hetkessä elämisen maailmaan tuntoaistin avulla havainnoimalla, mille erilaiset kosketukset tuntuvat.

Varaa viereesi iholla eri tuntuisia asioita, kuten:

– höyhen
– jääpala
– märkä froteepyyhe
– kylmä lusikka
– kevyt silkki

Sivele paljasta käsivartesi sisäpintaa vuorotellen näillä kaikilla, keskittyen siihen, miltä eri kosketukset tuntuvat ihon eri kohdilla.

Pariharjoitus

Voit tehdä edellisen harjoituksen myös esim. lapsesi tai kumppanisi kanssa. 

Voitte tällöin tehdä harjoituksen vuorotellen siten, että toinen pitää silmiä kiinni toisen keskittyessä ihotuntumaan. Voitte halutessanne valita täysin eri esineitä, kuin ehdotuksessa, ja pyrkiä arvaamaan, minkä esineen toinen on valinnut.

Lapsen kanssa voitte myös vuorotellen piirtää toistenne selkään ja arvata, mitä toinen on piirtänyt tai kirjoittanut.

Lemmikin kanssa

Mikäli sinulla on lemmikki, voit tehdä kosketusharjoituksen myös lemmikin kanssa. 

Tunnustele, mille lemmikin turkki tuntuu, onko se karhea vai pehmeä? Viileä vai lämmin? Mille turkki tuntuu sormenpäitä vasten? Entä kämmeniä? 

 Vinkki!

Pyri keskittymään kosketukseen myös arjessa. Pohdi esimerkiksi, mille vesi tuntuu iholla pestessäsi käsiä tai käydessäsi suihkussa?

Vaikutukset

Tämä harjoitus auttaa:

⭐ Pysähtymään hetkeen

⭐ Havainnoimaan kosketuksen tuomia tuntemuksia iholla

⭐ Lisäämään hyvänolon ja yhteenkuuluvuuden hormoneja, kuten oksitosiinia

⭐ Näkemään kosketuksen yhtenä palauttavana tekijänä

Ota yhteyttä

Lämmin kiitos viestistäsi 💗
Facebook
LinkedIn
Instagram
error: Content is protected !!