Metsän terveysvaikutukset

Metsän terveysvaikutukset ovat kiinnostaneet tutkijoita viime vuosina yhä enemmän ja ne on todistettu monin tutkimuksin. Kuitenkin mikä tärkeintä: metsän terveysvaikutukset on tunnettu pitkään jo myös käytännössä.

Kirjoitin otsikolla ”Metsäterapiaa” metsän terveysvaikutusta Facebookin Täydentävät hoidot -sivustolle.

Artikkelin tekstissä on mukailtu Selätä stressi! -stressinhallintakurssin ja TERVEYDEKSI! -hyvinvointivalmennuksen kurssimateriaaleja.

Ihanat metsät ovat todellisia aarteita!

Metsän terveysvaikutukset: mitä tutkimukset sanovat niistä?

Luonnon ja varsinkin metsän terveysvaikutukset ovat kiinnostaneet tutkijoita viime vuosina paljon. Tutkijoita on kiinnostanut, mihin luonnon parantava vaikutus perustuu. On jo pitkään tiedetty, että metsä helpottaa stressiä ja ahdistusta.

Monien tutkimusten mukaan metsillä on sekä fyysistä että psyykkistä hyvinvointia lisäävä vaikutus.
Metsässä muun muassa stressihormonien määrä, verenpaine sekä lihasjännitys vähenevät. Jo noin 15-20 minuuttia metsässä oleskelua riittää laskemaan verenpainetta, sydämen sykettä ja aktivoimaan parasympaattista hermostoa tehokkaasti. Myös muisti, tarkkaavaisuus sekä keskittymiskyky paranevat noin 45 minuutin metsässä oleskelun jälkeen.

Myös Japanilaistutkijoiden kanssa tehtyjen yhteistutkimusten tulokset metsän palauttavasta vaikutuksesta olivat kiistattomat. Metsään menemisen jälkeen koehenkilöiden verenpaine ja syke laski, lihasjännitys väheni ja parasympaattinen hermosto aktivoitui. Koehenkilöt kokivat jopa luovuutensa lisääntyneen. Metsässä oleskelulla onkin hyvin samankaltainen vaikutus kuin muilla rentoutumisharjoituksilla, kuten rauhallisella joogalla ja meditaatiolla.

Metsällä on tutkitusti myös mielialaa kohottava vaikutus. Sen saamiseksi riittää pelkkä ulkoilu ja oleskelu metsässä. Itävaltalais-tutkimuksessa ilmeni, että ihmiset arvioivat stressin vähentyneet metsässä oleskelun seurauksena 87 %. Vaikka tutkimuksen mukaan metsässä oltaisiin vain kerta viikossa, riski sairastua moniin psyykkisiin sairauksiin vähenisi puolella.

Professori Liisa Tyrväinen Luonnonvarakeskuksesta korostaa luonnon estetiikkaa hyvinvoinnin kannalta. Tyrväisen mukaan stressiä poistaa erityisesti hiljaisuus ja kaunis, rakentamaton maisema.

Metsällä on palauttava ja stressiä poistava terapeuttinen vaikutus.

Tutkimuksissa on todettu, että metsä sekä muu luonto:

• rentouttaa ja nopeuttaa palautumista
• laskee verenpainetta sekä sykettä
• laskee elimistön stressitasoja
• aktivoi parasympaattista hermostoa
• vähentää haitallista kolesterolia
• parantaa unenlaatua
• lisää keskittymiskykyä ja luovuutta
• vähentää kipukokemusta
• kohentaa mielialaa
• muuttaa suoliston mikrobikantaa paremmaksi

Tutkimusten mukaan meluisilla luonto- tai metsäreiteillä, mitkä kulkevat esimerkiksi autotien vieressä, ei ole yhtä elvyttävä vaikutus kuin vähemmän meluisilla sisämetsän reiteillä.

Aina ei tarvita edes metsässä tai luonnossa olemista kasvien hyötyvaikutusten saamiseksi. Sairaalassa olevien viherkasvien on todettu vähentävän kipukokemusta. Myös jo pelkän luonnon katselu ikkunasta tai jopa valokuvista aikaansaa suotuisat muutokset kehossa ja mielessä.

Tilaa uutiskirje!

Metsän terveysvaikutuksista metsäterapia on tunnetuin

HARJOITUS ”Tietoinen kävely luonnossa”

Seiso paikallasi ennen kävelyä. Kuulostele kehoa ja mieltä. Mille ne tuntuvat? Onko jossain kohtaa kehoa kireyksiä? Onko mieli tyyni ja rauhallinen vai pyörivätkö ajatukset päässä?

– Ota ensimmäinen askel. Tunnetko, kun paino siirtyy jalalta toiselle?
– Entä kuinka askelen ottava jalka nousee?
– Osuuko askeleen ottaessa ensin maahan kantapää, koko jalkaterä vai päkiä?
– Mille alusta tuntuu jalkapohjia vastaan? Onko se pehmeä vai kova?
– Mille ylipäätänsä tuntuu liikkua?

Pyri pitämään kävellessä pää pystyssä ja hartiat ja niska rentoina.
Pyri ainakin muutaman minuutin ajan pitämään huomiosi pelkästään kehon tuntemuksissa. Mikäli ajatukset tai äänet vievät huomiosi muualle, siirrä lempeästi huomiosi takaisin liikkeeseen.

Kuulostele harjoituksen jälkeen jälleen kehoa ja mieltä. Tuntuvatko ne samalle kuin ennen harjoitusta vai onko jokin muuttunut?

Tässä harjoituksessa maltti on valttia. Mitä hitaammin kävelet, sen paremmin pystyt tunnustelemaan kehoasi ja sitä varmemmin irtaudut totutusta kävelyrutiinistasi.

 

Vinkki!
Voit myös kokeilla eri kävelynopeuksia ja erilaisia tapoja rytmittää hengitys liikkeeseen.

Tämä harjoitus auttaa:
• tunnistamaan kehon tuntemuksia ja saamaan paremman yhteyden kehoon ja mieleen
• pysähtymään hetkeen
• rauhoittamaan stressaantunutta kehoa missä ja milloin vain liikkeellä
• saamaan mukaan yhden tehokkaan stressinhallintakeinon

Tilaa uutiskirje!

Elämäntapavalmennuksella onnelliseksi
Elämäntapa-valmennus

Hyvinvointivalmennus

Henkilökohtaiset vahvuudet
Vahvuustaulu

Hyvinvointivalmennus

Vastaa

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista.