Jouluinen aihe: itsemyötätunto

Anna itsellesi paras joululahja: itsemyötätunto!

Näin joulun alla on hyvä aika harjoitella rakkautta ja myötätuntoa myös itseään kohtaan ja loppuvuodesta pysähtyä muistelemaan, mitä kaikkea on oppinut (ja toki saavuttanut) kuluneen vuoden aikana.

Itsemyötätunto ja itselleen armollisena oleminen ovat osa kokonaisvaltaista hyvinvointia.

Vaikka olen varmaan itsemyötätuntoisempi kuin koskaan aikaisemmin, se ei tarkoita ainakaan minun kohdallani, etten koskaan enää suorittaisi tai puhuisi itselleni rumasti.  Löydän tämän tästä itseni suorittamasta ja kritisoimista itseäni sanoen, etten ole saanut mitään aikaiseksi. 

Sain paljon palautetta muilta yrittäjiltä joulukampanjastani, jossa lupasin antaa puolet tuloista hyväntekeväisyyteen. Toki ajatustani ohjaa aito hyvä ajatus tehdä hyvää toisille, mutta toisaalta se sai ajattelemaan sitä, että minun on edelleen joskus vaikeaa uskoa, että olen ansainnut hyvää, kuten palkan työstäni. Itsemyötätuntoni on siis vielä työn alla.

 

Tilaa uutiskirje!

Samalla heräsin ajatukseen, että laittaessani 90 % ajastani verkkovalmennuksen tekemiseen, en ole ajatellut juuri lainkaan ensi vuoden asiakkaiden saantia! Koin itseni niin epäonnistuneeksi, että teki mieli laittaa pillit pussiin. Samalla ajatus harmitti, sillä olen kokenut yrittäjyyden tällä alalla kutsumuksekseni.

Mieheni lohdutti, että olen ollut yrittäjänä vasta alle 4 kk ja saanut jo aikaiseksi vaikka mitä! Tavallaan olen itsekin tämän tiennyt, mutta olin silti ollut alitajuisesti pettynyt itseeni ja menettänyt itseeni uskon. Missä oli itsemyötätunto?

Edelleen olen siis taipuvainen puhumaan välillä itselleni rumasti ja vaatimaan liikoja. Olen edelleen taipuvainen uuvuttamaan itseni helposti, eikä koskaan aikaa tunnu riittävän tarpeeksi työlle, perheelle tai ystäville – saati itselleni!

Myötätunto itseään kohtaan

Mutta olen oppinut sen, että en enää usko näitä kaikkia ajatuksiani totena. Osaan nykyään itsemyötätuntoisesti kyseenalaistaa nämä enimmäkseen entiset toimintamallini ja ajatukseni saamalla tilaa ajatusten ja uskomusten väliin. En ole tässä(kään) täydellinen, mutta olen hyvällä matkalla kohti itseni parempaa hyväksymistä. Tekisi mieli sanoa, että en vieläkään osaa tätä täydellisesti, mutta sanon sen sijaan, että olen todella hyvällä matkalla kohti sitä.  

Itselleni ei niinkään ole auttaneet perinteiset hengitysharjoitukset, sillä niidenkin tekemisestä tuli helposti suorittamista, vaan kauneuden huomaaminen ympärilläni. 

Näitä ajatuksia tulee todennäköisesti kaikille ja ratkaisevaa on, uskommeko me niihin vai kyseenalaistammeko me ne.

Huomaatko itsessäsi samoja piirteitä? Oletko päässyt niistä osin eroon? Mikä on ollut sinulla apuna?

Mikäli kaipaat oivalluksia itsemyötätunnon suhteen, olet sydämellisesti tervetullut opettelemaan sitä tammikussa alkavalle Selätä stressi! -stressinhallintapilottikurssilleni! Kurssin yksi keskeisiä teemoja on nimittäin itsemyötätunto sekä itseensä tutustuminen.

Ihanaa joulun odotusta – Sinä olet tärkeä! ❤

Tilaa uutiskirje!

Vastaa

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista.